Telemarkforums vedtægter

§ 1 Navn, stiftelse & hjemsted 

stk. 1. Foreningens navn er Telemarkforum – Danmarks største telemarkskiklub.

stk. 2. Foreningen blev stiftet den 26. februar 1999.

stk. 3. Foreningen er landsdækkende og har hjemsted på den til enhver tid siddende kasserers adresse. 

stk. 4. Foreningen er medlem af Danmarks Skiforbund (DSkiF), under Federation Internationale du Ski (F.I.S.). Hvor ikke andet er fastsat i foreningens vedtægter, er foreningen underkastet disse forbunds love og regler.

§ 2 Formål

stk. 1. Telemarkforums formål er at fremme interessen og udviklingen af telemarkskiløbet samt at tilbyde telemarkinteresserede skiløbere en idrætsklub at mødes i, hvor vi styrker de sociale og idrætsmæssige relationer for klubbens medlemmer – herunder: 

  • At vores medlemmer får mulighed for at træne og bevæge sig i et fællesskab sammen med andre
  • At uddanne og videreudvikle dygtige telemarkskiinstruktører
  • At sikre udviklingen af telemarkskiløb for bredden og eliten 
  • At udvikle telemarkskiløb nationalt, så disciplinen bevares og gøres tilgængelig for voksne og børn
  • At afvikle ture for foreningsmedlemmer med fokus på telemarkdisciplinen

stk. 2. Medlemmerne opfordres til aktivt at deltage i foreningens arbejde med henblik på at tage medansvar og derved skabe de bedst mulige forhold for foreningens virke. 

§ 3 Medlemskab

stk. 1. Som medlem kan optages enhver person, enten som aktiv eller som passiv deltager.

stk. 2.   Regnskabsåret løber fra 1. august til 31. juli.

stk. 3.   Årskontingentets periode følger regnskabsåret.

stk. 4.  Udmeldelse af Telemarkforum skal ske til klubbens kasserer (kasseren@telemarkforum.dk).

stk. 5. Udmeldelse i løbet af regnskabsåret berettiger ikke til hverken hel eller delvis refusion af kontingentet.

stk. 6. Medlemmer, der ikke overholder Telemarkforums vedtægter kan ekskluderes. Et ekskluderet medlem kan indanke bestyrelsens afgørelse til prøvelse på den førstkommende generalforsamling, der træffer endelig afgørelse i sagen.

stk. 7. Alle medlemmer, der er fyldt 18 år og som ikke er i kontingentrestance, har stemmeret på foreningens årlige generalforsamling.

§ 4 Bestyrelse

stk. 1. Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af minimum 4 medlemmer. Heraf en formand, en næstformand, en kasserer samt et menigt bestyrelsesmedlem. 

stk. 2. Bestyrelsen vælges blandt medlemmerne på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen. Mindst 2 medlemmer – formand og kasserer skal være fyldt 18 år.

stk. 3. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til specielle opgaver. 

stk. 4. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer er til stede.

stk. 5. Bestyrelsen giver tegningsberettigelse til formanden og kasseren.

§ 5 Bestyrelsens forpligtelser

stk. 1. Bestyrelsen leder foreningen både økonomisk og sportsligt under ansvar overfor generalforsamlingen.

stk. 2. Bestyrelsen kan ikke forpligte medlemmerne udover kontingentet.

stk. 3. Bestyrelsen er dog bemyndiget til at optage de nødvendige lån til finansiering af aktiviteter, som er godkendt på en forudgående generalforsamling.

stk. 4. Bestyrelsen forpligter ved dens underskrift foreningens medlemmer, der herved hæfter i forhold til kontingentet.

§ 6 Generalforsamling

stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år, inden udgangen af december måned, efter indkaldelse på foreningens hjemmeside og/eller elektronisk til foreningens medlemmer med mindst 1. måneds varsel.

stk. 2. Vedtægtsændringer kan kun finde sted på den ordinære generalforsamling, ved 2/3 dels flertal af de stemmeberettigede til stede. Sker dette ikke, men der er simpelt flertal kan vedtægtsændringer vedtages på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling, hvor vedtægtsændringen afgøres med simpelt flertal.

stk. 3. Et individuelt medlemskab har ved afstemning samme vægtning som et familiemedlemskab. I spørgsmål om dispositioner vedr. materialeforhold og formueforhold kræves der dog et års medlemskab og personlig myndighed.

stk. 4. Generalforsamlingen skal iagttage følgende dagsorden:

1) Valg af dirigent og referent
2) Formandens beretning
3) Det reviderede regnskab og dets godkendelse
4) Beretning fra div. udvalg
5) Indkomne forslag
6) Valg af Formand, Næstformand, Kasserer samt bestyrelsesmedlemmer
7) Valg af revisor
8) Evt.

stk. 5. Afstemninger skal foregå skriftligt, hvis blot ét medlem ønsker det. Alle beslutninger på generalforsamlingen vedtages ved simpelt stemmeflertal. Står stemmerne lige, bortfalder forslaget.

§ 7 Ekstraordinær generalforsamling.

stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, såfremt bestyrelsen beslutter det eller mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen har fremsat motiveret krav herom med angivelse af dagsordenen. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter, at anmodning er fremsat og indkaldes med mindst 14 dages varsel.

§ 8 Opløsning af Foreningen

stk. 1. Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til denne beslutningsdygtighed kræves, at mindst halvdelen af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Er der ikke tilstrækkeligt antal medlemmer til stede sammenkaldes til en ny generalforsamling med 8 dages varsel.

På denne kan bestemmelse træffes uden hensyn til det fremmødte antal medlemmer med 3/4 flertal. I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold, anvendes til idrætslige formål i foreningens hjemstedskommune.

Scroll to Top