FAQ

Tilmelding og afbud

Hvorfor skal jeg finde på et hyttenavn?

Mange deltagere bor med de samme venner hvert år, eller har nogen de gerne vil bo i hytte med. Derfor beder vi jer finde på et hyttenavn, som alle i jeres gruppe skriver på ved tilmelding.

Hyttenavnet er altså det “mærkat”, der viser, at I gerne vil bo i samme hytte. Vi bestræber os på at opfylde jeres ønsker, men kan desværre ikke garantere, at det altid lykkes.

Der er opstået mange sjove navne gennem tiden – vi værdsætter jeres kreativitet!

For at lette vores arbejde er det en stor hjælp, hvis I alle skriver præcis det samme navn. Vi kan godt overskue en stavefejl, men vi skal manuelt rette den.

Den endelige hyttefordeling udsendes ca. 2-3 uger før turen. Vi kan ikke garantere, at alle bliver tilfredse, men vi har meget sjældent klager. I værste fald møder du nogle nye spændende mennesker.

Betalingskort

Du kan betale med Dankort, VISA, MasterCard samt udenlandsk VISA og MasterCard. Du betaler selv det ekstra gebyr, det koster pr. betaling.

Skal jeg have styr på ønske om hyttenavn, undervisning og transport inden jeg tilmelder mig?

Ja. Du kan ikke rette i tilmeldingen efterfølgende!

Find derfor svar på alle dine spørgsmål her på siden eller i de udsendte mails, inden du udfylder tilmeldingsformularen.

Der var udsolgt – hvad gør jeg?

Hvis der er nogen, der alligevel ikke kan komme med, sælger de deres billetter via vores forum på facebook, hvor der oftest købes og sælges hele ture, bustransport og/eller undervisning. Arrangørgruppen har intet med disse byt af gøre. Det er dit eget ansvar!

Når du køber en billet af en anden, ændrer vi ikke navnet i vores system. Dvs., at du overtager navnet sammen med din billet: Hvis du f.eks. køber en billet af Hans Hansen, så står du i buslisten/hyttelisten under Hans Hansen, og du bor i den hytte, som Hans Hansen skulle have boet i.

Skal jeg være medlem for at komme med på festivalen?

Ja, du skal være medlem for deltage. Det er desuden en fordel at have købt medlemskab, senest 2 uger før tilmeldingen starter.

Alle forhåndsindmeldte medlemmer har nemlig 3 dages forspring til at købe turen, inden der bliver åbnet for dem, der ikke har været nær så forudseende. Sidstnævnte kan købe medlemskab samtidig med køb af turen.

Køb medlemskab her

Kan man komme onsdag aften?

Ja! Hytterne er åbne fra onsdag aften. Bommen til hytterne er åben fra kl. 17.00 (inden da skal man betale for at køre op til hytteområdet)

Hvorfor skal opgive mit mobilnummer?

Vi bruger dit mobilnummer til at sende information om festivalen, og hvis der opstår pludselige, vigtige ændringer. Sms’er udsendes i tidsrummet 09.00 og 20.00.

Der vil ikke blive udsendt ‘reklame’ eller tilbud via sms.

Hvad gør jeg, hvis jeg alligevel ikke kan deltage?

Øv bøv, men der er altid nogen, der gerne vil købe en billet i 11. time, så skriv på vores facebookside. Det kan være, at du gør en anden glad!

I har selv ansvaret for at overdrage billetten og have styr på alle detaljer.

Hvad koster børn?

Kategorier for børn:

  • 0-3 år: Har en barneseng eller deler med forældrene og optager derfor ikke en af de 12 pladser i hytten.
  • 4-6 år: Et barn fra 4 år kræver egen seng, således at barnet tæller som en af de 12 personer, der kan være i hytten. Liftkort er gratis for børn med hjelm, der endnu ikke er fyldt 7, derfor er det billigere for denne kategori.
  • 7 år og op: Pga. vores gode aftale med Hemsedal har vi en meget lav pris på liftkort, som ikke differentierer fra voksenliftkort. Derfor betaler børn fra 7 år samme pris som en voksen.

Kan jeg tilmelde flere på én gang?

Nej, desværre ikke.

For at kunne tilrettelægge hyttefordeling, undervisning og andre arrangementer bedst muligt, er det vigtigt, at festivalens frivillige arrangørhold har de basale informationer på alle deltagere.

Derfor skal der udfyldes tilmelding for hver enkelt deltager, så det optræder i vores system.

View category→

Medlemskab

Hvor længe gælder et medlemskab?

Medlemskab gælder fra 1. september til 31. august det følgende år.

Der findes to typer medlemskaber:

  • Husstand (dækker alle på samme adresse)
  • Enkeltperson

Meld dig ind her

View category→

Hytter og planlægning

Hvorfor skal jeg finde på et hyttenavn?

Mange deltagere bor med de samme venner hvert år, eller har nogen de gerne vil bo i hytte med. Derfor beder vi jer finde på et hyttenavn, som alle i jeres gruppe skriver på ved tilmelding.

Hyttenavnet er altså det “mærkat”, der viser, at I gerne vil bo i samme hytte. Vi bestræber os på at opfylde jeres ønsker, men kan desværre ikke garantere, at det altid lykkes.

Der er opstået mange sjove navne gennem tiden – vi værdsætter jeres kreativitet!

For at lette vores arbejde er det en stor hjælp, hvis I alle skriver præcis det samme navn. Vi kan godt overskue en stavefejl, men vi skal manuelt rette den.

Den endelige hyttefordeling udsendes ca. 2-3 uger før turen. Vi kan ikke garantere, at alle bliver tilfredse, men vi har meget sjældent klager. I værste fald møder du nogle nye spændende mennesker.

Hvad vil det sige at være hytteformand?

Hytteformanden er en koordinator-rolle.

Hytteformandens opgave er at koordinere, hvem der skal medbringe hvad (mad, klude/viskestykker, sæbe osv. se evt. vores liste med forslag), hvem der laver mad hvornår osv.

Hytteformanden sørger også for, at der bliver hentet liftkort og infobrev i starten af festivalen.

Er der internet i hytterne?

Ja, der er internet i hytterne. Bemærk, at dækningen kan være dårlig i visse hytter (vi forsøger at få udbyderen til at forbedre dette).

Jeg rejser alene. Hvilken hytte skal jeg i?

Det er ikke noget problem! Du får hurtigt nye venner – telemarkere er et meget socialt folkefærd.

Hvis du ikke har en aftale med nogen om at bo sammen med dem, lader du bare være med at skrive noget i feltet “hyttenavn” under tilmelding. Så bliver du placeret i en hytte, hvor der er ekstra pladser.

Der er altid flere, der rejser “solo”, så du kommer ikke til at føle dig udenfor.

Hvor meget rugbrød/mælk/mel/… skal vi have med?

De fleste tager ALT for meget mad med. Tænk jer lidt om og planlæg det hjemmefra! Man er mere sulten efter en skidag, men oftest spiser folk en masse små måltider mellem hovedmåltiderne.

Aften
En aktiv person spiser ca. 800 g mad til aften. Heraf ca. 300 g kogt kartofler/ris/pasta, 200 g kød, 300 g tilbehør (grønt, brød, surt osv.). Det giver 4 kg rå kartofler, 1,2 kg rå ris/pasta til en 12 personers hytte. Vi ser ofte, at folk køber det dobbelte!

Frokost
Husk, at der til frokost kan være mad til overs fra aftenen inden. Måske bager i boller. Man spiser i snit 3 skiver rugbrød pr. person, hvilket giver ca. 6 pakker rugbrød (12 pers. 4 dage). Ud over at spise rester fra aftenen inden til frokost, kan man med fordel planlægge f.eks. madpandekager om lørdagen, som kan fyldes med overskuddet fra de foregående dage.

Morgenmad
Det svinger meget med morgenvaner, men igen, ofte tager folk for meget mad med. 6-8 l mælk og 3 kg havregryn/musli, 4-6 l juice er rigeligt, når man ved at folk spiser forskelligt.

Yderligere hjælp til planlægning af madindkøb

Hvad skal jeg have med til hytten?

Det er hytteformandens ansvar at koordinere og fordele. Men her er en liste over ting, som er gode at medbringe:

  • Sengelinned/sovepose+lagen
  • Håndklæde
  • Håndklæde til håndvask
  • Håndsæbe (3 til toiletter og 1 til køkken)
  • Viskestykker (8 stk.)
  • Karklude (8 stk.)
  • Opvaskemiddel
  • Opvasketabs
  • Toiletpapir (8 ruller)
  • Køkkenrulle (4 ruller)
  • Salt og peber
  • Olie og smør
  • Vitawrap, staniol, bagepapir
  • Et par gode skarpe knive til kokken

Listen er ikke fuldstændig: Det er dit eget ansvar at have de rigtige ting med!

Vi bor i hytteområdet Veslestølen.

Det er et tæt pakket festivalsprogram, hvordan når man det hele?

Festivalen er vokset, og derfor må man nu vælge, hvilke aktiviteter man helst vil deltage i.

Det er vist det, man kalder et luksusproblem?

Jeg vil gerne bo sammen med nogle andre, hvordan kommer vi i samme hytte?

Det gør I ved at finde på et unikt hyttenavn (f.eks. Vaffelhytten), som alle i jeres gruppe skriver på ved tilmelding. Vi bestræber os på at opfylde jeres ønsker, men kan desværre ikke garantere, at det altid lykkes.

Vi bestemmer, hvilket hyttenummer i området I kommer til at bo i.

Læs også spørgsmålet “Hvorfor skal jeg finde på et hyttenavn?”

View category→

Transport til Hemsedal

Hvorfra i Købenavn kører busserne og hvad tid?

Busserne kører fra Sjælør St. i København onsdag eftermiddag (omkring kl. 18.00 – præcis tidspunkt følger). Sørg for at komme i god tid, mindst en halv time før.

Kan man komme onsdag aften?

Ja! Hytterne er åbne fra onsdag aften. Bommen til hytterne er åben fra kl. 17.00 (inden da skal man betale for at køre op til hytteområdet)

View category→

Festivalprogram

Det er et tæt pakket festivalsprogram, hvordan når man det hele?

Festivalen er vokset, og derfor må man nu vælge, hvilke aktiviteter man helst vil deltage i.

Det er vist det, man kalder et luksusproblem?

View category→

Skiskole og skileje

Hvilket undervisningshold skal jeg vælge?

Vores undervisningsniveauer svarer til sværhedsgraderne på pisterne:

  • Grøn: For dig, der aldrig har prøvet det før. Du har måske haft ski under fødderne et par gange en gang i tidernes morgen. Du er måske blevet slæbt med af en entusiastisk ven eller kæreste og mente indtil for nylig, at Telemark var et område i Norge (det er det også!)
  • Blå: For dig der ved, hvordan skiene skal vende. Du har været på nogle skiferier, evt. stået mest alpin, men du ved, hvad et telemarksving er, og hvordan det laves, men det sidder måske ikke lige sikkert hver gang.
  • Rød: For dig, der har kørt telemark før. Du kan slå et sving (til begge sider!) og tør køre ned ad en rød piste uden at begynde at lave alpinsving.

For de øvede løbere vil der være workshops. Mere info om dette følger.

Hvis du er KVINDE: Ryk dig selv et hold op i sværhedsgrad i forhold til, hvad du tror passer.

Hvis du er MAND: Ryk dig selv et hold ned i sværhedsgrad i forhold til, hvad du tror passer.

Mit barn har aldrig stået på ski før, kan han/hun tilmeldes børneskiskole?

Nej, desværre ikke. Vores undervisning er for børn, som har stået på ski før, så de er vante med ski og kan komme rundt. Hvis dit barn er helt nybegynder, anbefaler vi almindelig skiskole. Årsagen er, at der er meget få børn, som er helt nybegyndere, og vi derfor ikke kan oprette et helt hold til dem.

Hvordan fungerer skileje?

Du lejer ski nede i bunden af pisten, et sted som hedder Alpine Lodge. Du skal forhåndsbooke senest 2 uger før for at være sikker på at få udstyr i din størrelse, da Hemsedals beholdning af telemarkudstyr ikke er gearet til en hel telemarkfestival, så de låner ind fra Trysil.

For at få 20 pct. rabat, skal du have en profil på Skistars hjemmeside.

Klik dig ind på skistar.com og klik på “Logg inn på Min side” i øverste højre hjørne for at logge ind eller oprette en profil.

Herefter kan du på samme side reservere og betale for din skileje. Husk at vælge afhentningssted i Skirental Hemsedal Alpin.

Har du ikke forhåndsbooket, kan du ikke benytte vores skileje-shuttle og særlige ekstra åbningstid fra 7-9 torsdag morgen.

Hvor gammel skal mit barn være for at få undervisning?

Børn skal være fyldt 7 år for at deltage i vores undervisning. Desuden beder vi om, at de har været på skiskole i mindst en uge, altså ingen nybegyndere. Dette er for, at de får noget ud af undervisningen. Hvis ikke de har stiftet bekendtskab med skiløb før, anbefaler vi, at de kommer på almindelig skiskole først.

View category→

Mangler du svar?

Hvis du stadig ikke har fået svar på dit spørgsmål, kan du skrive inde på vores Facebookside. Her kan du også lave et opslag, hvis du gerne vil i kontakt med nogle af de andre deltagere, der skal med på turen.

Der er lukket for kommentarer.